عنوان: نگاهی بر زندگی پیامبر اسلام(ص)
موضوع: سیره حضرت محمد(ص)
زبان: فارسی
نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی
ناشر: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
تعداد صفحات: 168 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده این اثر در پیش‌گفتار می‌نویسد: بدون تردید سعادت و خوش‌بختی همه ما در این است که پیرو راستین اسلام ناب باشیم. اسلامی که خالص و صاف باشد و از آلودگی‌های مسلمان نماها و طاغوت‌های مسلمان‌نما محفوظ مانده باشد. برای بهدست آوردن اسلام ناب دو راه وجود دارد:
1. قرآن مجید را از آگاهان به تفسیر قرآن بشناسیم و به دستورهای آن به طور صحیح عمل کنیم.
2. زندگی و شیوه رفتار چهارده معصوم(ع) را بشناسیم و آن را در فکر و عمل، الگوی خود سازیم... در قرآن کریم وقتی از دو بزرگ مرد یگانه جهان بشریت ابراهیم خلیل(ع) و پیامبر اسلام(ص)، سخن به میان آمده، تاکید شده آنها را به عنوان اسوه نیک و الگوی صحیح قرار دهید:«برای شما پیروی نیکی در زندگی ابراهیم(ع) و کسانی که با او بودند، وجود دارد».(1)«قطعاً بدانید پیامبر اسلام(ص) اسوه و الگو و پیشوای شایسته برای شما است».(2)
بر این اساس، نویسنده محترم در قالب مجموعه‌ای با نام پرتویی از زندگی چهارده معصوم(ع) که دارای چهارده دفتر است، فرازهای از زندگانی چهارده معصوم(ع) را با قلمی ساده و روان در سطح توان علمی دانش‌آموزان [مقطع دبیرستان] به نگارش درآورده است. اولین دفتر آن با عنوان: نگاهی به زندگی پیامبر اسلام(ص) در صد و شصت و هشت صفحه نوشته شده است.
لازم به تذکر است مجموعه این چهارده دفتر به صورت کامل در یک دفتر نیز تدوین و چاپ شده است. در دفتر اول این مجموعه که ویژه سیره و زندگانی رسول اکرم(ص) است مطالبی به شرح زیر آمده است:
_ پیشگفتار (الگوهای راستین و کامل) در اینجا به موضوع الگو، بهترین و کامل‌ترین الگوها برای بشریت، هدف نگارش کتاب و... پرداخته شده است.
_ مشخصات معصوم اول، پیامبر اسلام(ص): به صورت کوتاه اطلاعاتی درباره نام، لقب، کنیه، پدر و مادر، وقت و محل تولد، دوران پیامبری، وقت و محل رحلت و... دوران عمر رسول اکرم(ص) در سه بخشِ پیش از پیامبری (چهل سال)، پس از پیامبری در مکه (11 سال) و پس از هجرت (حدوده ده سال) به چشم می‌خورد.
_ سرآغاز: پیامبر اسلام(ص) کیست؟... این بخش ماجرای زندگی درخشان آن حضرت را در چهار بخش مورد بررسی قرار می‌دهد که این چهار بخش عبارتند از:
بخش اول: پیامبر اسلام(ص) پیش از پیامبری:
در این بخش در سه محور به بحث ادامه داده شده است:
الف) خاندان پیامبر اسلام(ص) و زادگاه او (پدر و عموهای پیامبر، ازدواج عبدالله با آمنه(س).
ب) رحلت عبدالله پدر بزرگوار پیامبر(ص) نگاهی به شخصیت عبدالمطلب جد اول پیامبر خدا(ص)، حوادث هنگام تولد، سرپرستی عبدالمطلب از پیامبر(ص)، نام‌ها و چهره زیبای محمد(ص)، شیرخوارگی محمد(ص)، پیامبر در فراق مادر، دیدار راهب با محمد(ص)، چوپانی محمد(ص)، ازدواج با خدیجه(س)، فرزندان پیامبر(ص)، گریه پیامبر(ص) در کنار قبر ابراهیم، اعتراف ابوسفیان به راستگویی محمد(ص)، دین پیامبر(ص) پیش از بعثت، عبادت پیامبر(ص) در کوه حرا
ج) دورنمایی از عصر جاهلیت: ‌جنگ و ناامنی، امتیازهای طبقاتی و قبیلگی، بی‌عفتی و انحراف جنسی، انسان کشی، وضع زن در جاهلیت، بت پرستی، خرافات، لجاجت و یک‌دندگی، گفتار علی(ع) درباره وضع جاهلیت.
بخش دوم: پیامبر(ص) در مکه پس از پیامبری:
آغاز پیامبری، سه سال دعوت پنهانی، دعوت آشکار پیامبر(ص)، دعوت از خویشان نزدیک به اسلام، ندای توحید بر فراز کوه صفا... عوامل پیروزی سریع اسلام، فشارهای اقتصادی و... حمایت علی(ع) و حمزه(ع) در عقبه دوم.
بخش سوم: پیامبر(ص) از هجرت تا رحلت:
هجرت پیامبر از مکه به مدینه، استقبال مردم مدینه، انتخاب خانه ابوایوب، سال اول هجری، سال دوم هجری، جنگ بدر، سال سوم هجری، جنگ احد،... سفر پیامبر به مکه، نامه به سران کشورها و شهرها و... فتح خیبر، ورود مهاجران حبشه... فتح و آزاد سازی مکه ریشه کنی بت و بت خانه در جزیرة العرب، آخرین حج و آخرین پیام پیامبر(ص)، تعیین جانشین و ماجرای غدیر خم، رحلت جانسوز پیامبر اسلام(ص)
بخش چهارم: چند نمونه از گفتار و رفتار پیامبر(ص):
حکایت برکت دوازده درهم، خنده دل‌نشین پیامبر(ص)، دعای همیشگی پیامبر(ص)، جاذبه مهرانگیز پیامبر(ص) برای جلب جوانان، سرزنش از بلال برای لغزش اخلاقی.
افزون بر فهرست مطالب در پایان کتاب، فهرستی از منابع کتاب نیز آمده است. لازم به ذکر است که این کتاب به همراه کتاب‌های دیگر درباره هر یک از چهارده معصوم(ع) در نهایت مجموعاً در یک جلد با عنوان: سیره چهارده معصوم(ص) چاپ و منتشر شده است.
چاپ سوم این مجموعه در سال 1378 توسط نشر مطهر در 1056 صفحه در 5000 نسخه به چاپ رسیده است.

پی‌نوشت‌ها:

1. ممتحنه: 4.
2. احزاب: 21.

منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir